Yoga

Yoga


 

  • Samspel mellan andning rörelse och tanke.
  • Balans i kropp och knopp
  • Smidighet och flexibilitet, lättare att röra sig
  • Styrka och balans
  • Positioner Asans, stadiga och bekväma
  • Vända uppmärksamheten innåt
  • Lära känna sig själv
  • Ökar livsenergin

 


VIRYAYOGA

Ordet virya betyder kraft, energi och entusiasm på sanskrit.

Yogan är säker, rolig, givande och systematisk.

Det är inte bara en yogaform, utan en metod, ett sätt att arbeta med yoga på ett hållbart och hälsosamt sätt

Inom Viryayoga är vi intresserade av hur kroppen fungerar, hur leder och muskler böjs, sträcks och ansträngs.

Vi bryr oss både om ligament och de stora livsfrågorna, hur vi geonom tanke och rörelse kan bli lugnare och mer harmoniska

HATHAYOGA OCH PRANAYAMA

Hatha betyder sol och måne

En mjuk klass som bygger på klassiska hathapositioner för cirkulation och värme samt återhämtning och reflektion. Klassen övergår sedan till och avslutas med pranayama - balanserande andningsträning som förbereder inför djup vila.

tion.

 

 

RESTORATIVE YOGA

Har vi fokus på vila, återhämtning och återuppbyggnad.

I en restorative-klass bjuds vi in att stanna upp, koppla av och finna stillhet.

Med hjälp av olika yogapostitioner skapar vi förutsättningar för kropp,

nervsystem och sinne att varva ner.

I restorativepositionerna vilar man med hjälp av “props” (yogahjälpmedel) i form av bolsters, klossar och filtar.

HATHA FÖR EN STARKARE RYGG

Bygga upp ryggstyrka och släppa spänningar runt ryggrad och höft samt ökar cirkulationen från nacken genom bålen, ner till benen.

Passet innehåller uppmjukande och stärkande yogarörelser (asanas), andningsövningar (pranayama), sittande och liggande meditation.

En hatha klass mjukt tempo och utformad för att tända kropp och själ samt odla kroppskännedom.

 

YOGA PÅ STOL

Är du nyfiken på yoga men känner att du har svårt att sitta på golvet

Långsamma skonsamma rörelser för rygg nacke och skuldror som mjukar upp och får spänningar att släppa.

Fokus på andning och närvaro.

 

 

MJUK HATHA - MINDFULNESS

I Mindfulness Yoga utövar vi yogarörelserna med uppmärksamhet på den inre upplevelsen.

Vi går igenom yogaställningarna med omsorg och lyhördhet för kroppens signaler. Mjukar upp och stärker våra muskler och övar oss i närvaro i kroppen, här och nu. Genom att iaktta andningen och göra andningsövningar förankrar vi sinnet i kroppen. Vi ger oss själva mer andrum och livskraft.

Med hjälp av sittande och liggande meditation får vi stanna upp och vila i det som är.

YINYOGA

Passet för dig som behöver släppa på spänningar i kroppen eller om du känner dig trött och stressad. Positionerna hålls mellan 3-5 minuter med intention att nå delar av kroppen vi inte tränar i de mer yang-liknande formerna av yoga, samt att öka kroppskännedom och börja möjliggöra självreflektion.

Passet ger både ökad cirkulation och smidighet.


"Yoga chitta vritti nirodha"

När du slutar identifiera dig med dina tankar och sinnets växlingar.

TERAPEUTISK Hatha

Vi kommer att kombinera

mjuka asanas och andningsarbete

med djup massage av terapeutiska bollar.

Vi går djupare in i fascia, för att

 återställa våra bindväv och skapa en ny upplevelse i våra kroppar som kommer att ge oss en känslan av ljus, lätt och lugn.

Vi avslutar med en kort meditation.

 

Passet ger dig en kännsla av djupavslappning då vi får spända områden att slappna av.

Räkna med några yin, några yang, och en hel del yum.